CO OBEJMUJE ORGANIZACJA KONCERTU, od czego zacząć, jakie elementy należy uwzględnić podejmując się organizacji występu gwiazdy na evencie?

Koncert można zorganizować samodzielnie i wówczas konieczna jest wiedza związana z tym zagadnieniem, można również zlecić organizację koncertu agencji, która specjalizuje się w organizacji eventów. Niezależnie od tego, którą opcję wybierają Państwo należy posiadać wiedzę na temat tego, co obejmuje organizacja koncertu.

W poniższych punktach przedstawiamy główne elementy składowe:

1. ANGAŻ ZESPOŁU lub WOKALISTY

Pierwszym głównym składnikiem całościowego kosztu organizacji koncertu jest angaż zespołu. W tytule pojawiło się rozbicie na cena zespołu lub wokalisty ponieważ wielu artystów przedstawia ofertę w dwóch konfiguracjach:
1. występ wokalisty bez zespołu – tło muzyczne jest odtwarzane mechanicznie
2. występ wokalisty z zespołem – muzyka grana jest na żywo.

Często bardzo mylnie organizatorzy koncertów wychodzą z założenia, że cena zespołu to już wszystkie koszty… niestety nie.

Ta informacja jest o tyle ważna, że porównując cenę różnych zespołów i w różnych agencjach musimy mieć świadomość jakie konkretnie elementy ta cena obejmuje.

2. WYNAJEM SCENY:

Drugim niezwykle ważnym elementem organizacji koncertu jest wynajem sceny. Inna scena będzie nam potrzebna wewnątrz, inna podczas pikników dla firm, czy dni miast, które realizowane są w plenerze. Wielkość sceny uzależniona jest także od konkretnego zespołu, ilości muzyków na scenie i konkretnego ridera technicznego, który ma być zrealizowany. W niektórych przypadkach, podczas imprez plenerowych można rozważyć także wynajem namiotu pinikowego, który będzie zadaszeniem zarówno dla zespołu, jak również dla uczestników imprezy.

3. NAGŁOŚNIENIE ZESPOŁU:

Kolejny element to nagłośnienie zespołu. Uzgodnienia dotyczące tego punktu powinny obejmować nie tylko wymagania zespołu, ale także przestrzeń, którą nagłośnienie ma pokryć, ilość osób i specyfikę/akustykę miejsca.

4. OŚWIETLENIE SCENY:

Równocześnie z nagłośnieniem należy uwzględnić także oświetlenie koncertu i podobnie jak w przypadku nagłośnienia należy pamiętać o uwzględnieniu potrzeb nie tylko związanych z riderem zespołu, ale także potrzeb całego eventu.

5. WYNAJEM MULTIMEDIÓW NA KONCERT:

Piątym elementem organizacji koncertu są multimedia – telebimy, ekrany ledowe, miksery wizji, transmitery etc. Paleta multimediów jest przeogromna, najczęstszym rozwiązaniem jest telebim główny oraz 1 lub 2 telebimy boczne.

6. SOCJAL WYKONAWCÓW:

Gdy mamy już zaplanowanego artystę, wynajętą scenę, ustalone nagłośnienie, oświetlenie oraz multimedia powinniśmy zaplanować także zaplecze socjalne dla wykonawców: garderoby oraz ich wyposażenie – lustra, krzesła, wieszaki, posiłki i napoje a także toalety. Jeśli koncert odbywa się w nocy należy zazwyczaj zaplanować także pokoje dla wykonawców – czasami tylko 1-2, jeśli występuje sam wokalista, ale jeśli pojawia się cały zespół z akustykami i świetlikami należy przewidzieć nawet 10-15 pokojów.

7. TRANSFER WYKONAWCÓW:

Oddzielnym kosztem w przypadku wybranych artystów są także koszty związane z transferem.

8. OPŁATA ZA PRAWA AUTORSKIE ZAiKS, SPAV

Zbliżając się do końca zestawu elementów, o których musi pamiętać organizator koncertu, należy uwzględnić także kwestie dotyczące ZAIKS: zgłoszenia, umowę na publiczne prezentowanie utworów oraz rozliczenia. Koszty ZAiKS w przypadku organizacji koncertów na żywo są stałe i wynoszą 10% wartości wynagrodzenia dla artystów. Jeśli podczas koncertu odtwarzane są filmy należy także rozliczyć się ze SPAV.

9. INNE INDYWIDUALNE:

Inne wg indywidualnych uzgodnień z zespołem
Organizując koncert należy oczywiście pamiętać także o różnych drobnych kosztach np. pracownik ochrony dla artysty, miejsca parkingowe dla pojazdów zespołu, wygrodzenia i oznaczenia stref koncertowych itp.

10. POTRZEBY ZESPOŁU i POTRZEBY EVENTU:

Na koniec musimy pamiętać, że potrzeby zgłoszone w riderze konkretnego zespołu to jeden temat, a rzeczywiste potrzeby konkretnego wydarzenia i konkretnego miejsca to druga sprawa. Ważne, aby profesjonalista ocenił połączenie tych dwóch obszarów i dostosował wszystkie powyższe elementy do potrzeb wynikających z tych dwóch obszarów.

I NA KONIEC:

Czy to już wszystkie elementy, które wchodzą w skład zagadnień związanych z organizacją koncertów? To wszystkie główne elementy związane z organizacją występu zespołu. Musimy jednak pamiętać, że po za głównymi elementami istnieje także szereg drobnych szczegółów, które wynikają z konkretnych wydarzeń.

Zapraszamy do współpracy przy organizacji koncertu dla Państwa firmy!

NAPISZ DO NAS!