CO OBEJMUJE ORGANIZACJA KONCERTU, od czego zacząć, jakie elementy należy uwzględnić podejmując się organizacji występu gwiazdy na evencie?
Koncert można zorganizować samodzielnie i wówczas konieczna jest wiedza związana z tym zagadnieniem, można również zlecić organizację koncertu agencji, która specjalizuje się w organizacji eventów. Niezależnie od tego, którą opcję wybierają Państwo należy posiadać wiedzę na temat tego, co obejmuje organizacja koncertu.
W poniższych punktach przedstawiamy główne elementy składowe:
1. ANGAŻ ZESPOŁU lub WOKALISTY
Pierwszym głównym składnikiem całościowego kosztu organizacji koncertu jest angaż zespołu. W tytule pojawiło się rozbicie na cena zespołu lub wokalisty ponieważ wielu artystów przedstawia ofertę w dwóch konfiguracjach: 1. występ wokalisty bez zespołu – tło muzyczne jest odtwarzane mechanicznie 2. występ wokalisty z zespołem – muzyka grana jest na żywo.
Często bardzo mylnie organizatorzy koncertów wychodzą z założenia, że cena zespołu to już wszystkie koszty… niestety nie.
Ta informacja jest o tyle ważna, że porównując cenę różnych zespołów i w różnych agencjach musimy mieć świadomość jakie konkretnie elementy ta cena obejmuje.
2. WYNAJEM SCENY:
Drugim niezwykle ważnym elementem organizacji koncertu jest wynajem sceny. Inna scena będzie nam potrzebna wewnątrz, inna podczas pikników dla firm, czy dni miast, które realizowane są w plenerze. Wielkość sceny uzależniona jest także od konkretnego zespołu, ilości muzyków na scenie i konkretnego ridera technicznego, który ma być zrealizowany. W niektórych przypadkach, podczas imprez plenerowych można rozważyć także wynajem namiotu pinikowego, który będzie zadaszeniem zarówno dla zespołu, jak również dla uczestników imprezy.
3. NAGŁOŚNIENIE ZESPOŁU:
Kolejny element to nagłośnienie zespołu. Uzgodnienia dotyczące tego punktu powinny obejmować nie tylko wymagania zespołu, ale także przestrzeń, którą nagłośnienie ma pokryć, ilość osób i specyfikę/akustykę miejsca.
4. OŚWIETLENIE SCENY:
Równocześnie z nagłośnieniem należy uwzględnić także oświetlenie koncertu i podobnie jak w przypadku nagłośnienia należy pamiętać o uwzględnieniu potrzeb nie tylko związanych z riderem zespołu, ale także potrzeb całego eventu.
5. WYNAJEM MULTIMEDIÓW NA KONCERT:
Piątym elementem organizacji koncertu są multimedia – telebimy, ekrany ledowe, miksery wizji, transmitery etc. Paleta multimediów jest przeogromna, najczęstszym rozwiązaniem jest telebim główny oraz 1 lub 2 telebimy boczne.
6. SOCJAL WYKONAWCÓW:
Gdy mamy już zaplanowanego artystę, wynajętą scenę, ustalone nagłośnienie, oświetlenie oraz multimedia powinniśmy zaplanować także zaplecze socjalne dla wykonawców: garderoby oraz ich wyposażenie – lustra, krzesła, wieszaki, posiłki i napoje a także toalety. Jeśli koncert odbywa się w nocy należy zazwyczaj zaplanować także pokoje dla wykonawców – czasami tylko 1-2, jeśli występuje sam wokalista, ale jeśli pojawia się cały zespół z akustykami i świetlikami należy przewidzieć nawet 10-15 pokojów.
7. TRANSFER WYKONAWCÓW:
Oddzielnym kosztem w przypadku wybranych artystów są także koszty związane z transferem.
8. OPŁATA ZA PRAWA AUTORSKIE ZAiKS, SPAV
Zbliżając się do końca zestawu elementów, o których musi pamiętać organizator koncertu, należy uwzględnić także kwestie dotyczące ZAIKS: zgłoszenia, umowę na publiczne prezentowanie utworów oraz rozliczenia. Koszty ZAiKS w przypadku organizacji koncertów na żywo są stałe i wynoszą 10% wartości wynagrodzenia dla artystów. Jeśli podczas koncertu odtwarzane są filmy należy także rozliczyć się ze SPAV.
9. INNE INDYWIDUALNE:
Inne wg indywidualnych uzgodnień z zespołem Organizując koncert należy oczywiście pamiętać także o różnych drobnych kosztach np. pracownik ochrony dla artysty, miejsca parkingowe dla pojazdów zespołu, wygrodzenia i oznaczenia stref koncertowych itp.
10. POTRZEBY ZESPOŁU i POTRZEBY EVENTU:
Na koniec musimy pamiętać, że potrzeby zgłoszone w riderze konkretnego zespołu to jeden temat, a rzeczywiste potrzeby konkretnego wydarzenia i konkretnego miejsca to druga sprawa. Ważne, aby profesjonalista ocenił połączenie tych dwóch obszarów i dostosował wszystkie powyższe elementy do potrzeb wynikających z tych dwóch obszarów.
I NA KONIEC:
Czy to już wszystkie elementy, które wchodzą w skład zagadnień związanych z organizacją koncertów? To wszystkie główne elementy związane z organizacją występu zespołu. Musimy jednak pamiętać, że po za głównymi elementami istnieje także szereg drobnych szczegółów, które wynikają z konkretnych wydarzeń.
Zapraszamy do współpracy przy organizacji koncertu dla Państwa firmy!
Ta strona używa plików cookies. Przeglądając ją wyrażasz na to zgodę. AKCEPTUJ
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.